Poselství křesťanských Vánoc

Autor: Martin Grabarczyk <Grabarczyk(at)seznam.cz>, Téma: Jeseník, Zdroj: Věrka Ingrová, Vydáno dne: 03. 12. 2010

jehlici.jpgTak se jmenoval seminář, pořádaný Katechetickým a pedagogickým centrem Ostrava, který proběhl páteční odpoledne 26. listopadu v prostorách MC Krteček  v Jeseníku. Seminář vedla paní Šárka Koflerová, která byla hned v úvodu  velmi příjemně potěšena z počtu zájemců . "Z celé diecéze míváme obvykle kolem 30 účastníku a tady na Jesenicku se vás   sešlo dvanáct!"



Seminář byl určen učitelům a vyučujícím náboženství, ale zváni byli i zájemci otevření vzdělávání a práci s dětmi. Program obsahoval tři metodické programy určené pro konkrétní věkovou skupinu dětí.

VÁNOČNÍ PŘÍBĚH A JEHO POSELSTVÍ
Děti jsou formou dialogu a jednoduché dramatizace uvedeny do vyprávění biblického příběhu o narození Ježíše z Nazareta, do kterého se zapojí vytvářením vlastní hvězdy nad Betlémem. Jedním z cílů programu je uvědomit si souvislost příběhu se současností a upevnit vzájemné vztahy dětí ve třídě. Program je určen pro 1.-3. ročníky ZŠ.

IZRAEL – ZEMĚ VÁNOČNÍHO PŘÍBĚHU
Děti jsou v úvodu motivovány k pátrání po původu vánočních svátků a pomocí powerpointové prezentace, komentáře a dialogu zapojeny do objevování historických informací spojených s narozením Ježíše z Nazareta. Učí se rozlišovat historické skutečnosti od skutečností, které vyjadřují křesťanské poselství Vánoc. Prostřednictvím fotografií mohou také nahlédnout do současné podoby míst, kde se biblický příběh narození Ježíše z Nazareta odehrál. Poselství Vánoc je v závěru posíleno přáním spolužákovi. Program je určen pro 4. 5. ročníky.

PROČ MÁME BÝT K SOBĚ NAVZÁJEM HODNÍ?
Děti po úvodní motivaci tvoří pomocí brainstormingu soubor hesel, která se pro ně spojují s Vánoci, všímají si jejich různorodosti i protikladnosti. Pomocí řízené diskuze rozlišují, která z těchto hesel se týkají komerce, lidové a křesťanské tradice. Za pomoci pracovního listu si děti pojmenovávají, co je pro ně osobně o Vánocích nejdůležitější, co vyvolává atmosféru „Vánoc“, a prostřednictvím obrázku zachycujícího vánoční událost a krátkého výkladu si mají uvědomit souvislost křesťanské podstaty Vánoc s touhou po pokoji a štěstí, která je vlastní každému člověku. Cílová skupina: 6.–9. ročník ZŠ či odpovídající ročníky víceletých gymnázií.

Již čtvrtým rokem nabízí KPC – Ostrava  základním školám a víceletým gymnáziím realizaci tematických vstupů do výuky s tématy, která se svými obsahy týkají křesťanství a plně respektují RVP ZV. V důsledku dezinformací, které na křesťanství navršila komunistická ideologie, přežívá ve společnosti mnoho předsudků vůči křesťanství a často vůči náboženství vůbec. Prostřednictvím interaktivních programů, při plném respektování náboženské neutrality školy, seznamují žáky s hodnotami křesťanství a náboženství, a tím přispívají k porozumění křesťanství jako součásti kultury evropského civilizačního okruhu a k vytváření postojů tolerance a respektu v souladu s principy života v demokratické společnosti.