Ozvěny Brosmannova díla v podání souboru Ensemble Damián

Autor: Martin Grabarczyk <Grabarczyk(at)seznam.cz>, Téma: Bílá Voda, Zdroj: Lída Jahodová, Vydáno dne: 23. 10. 2013

V neděli 20.října si opět milovníci krásné hudby vyšetřili čas, aby zavítali do kostela Navštívení P. Marie v Bílé Vodě a strávili pěkné chvíle poslechem souboru Ensemble Damián. Uměleckým vedoucím  souboru je dirigent, vokalista a hráč na smyčcové nástroje, muzikolog Tomáš Hanzlík, který vystudoval hudební výchovu a muzikologii na Universitě Palackého v Olomouci. Vybudoval Ensemble Damián a založil olomoucký festival Baroko.


Repertoárem souboru je také hudba piaristických skladatelů (Brossman, Mašát, Schubert ad.), kteří v Bílé Vodě působili.

Soubor dychtivé posluchače nezklamal, svědčily  zaplněné lavice v kostele. Na závěr soubor sklidil potlesk a posluchači se dočkali ještě jednoho přídavku.

Za povšimnutí však stojí  také samotná osobnost  Antonína Jana Nepomuka Brosmanna (1731 - 1798), jehož jméno nese celý festival.
     
"V letech 1762 – 67 působil Brosmann potřetí v Bílé Vodě. Až v posledním roce však zastával vedle řady funkcí (profesor filozofie, prefekt škol, zpovědník, revize pokladny…) také post ředitele kůru a regenta hudebního semináře.     
     
Brosmann je autorem více než 100 chrámových skladeb (často značně rozsáhlých), ale prameny uvádějí i světská díla. Nedochované oratorium Tageszeiten (Denní doby) na text německého básníka Fr. Viléma Zachariä (1726 – 1770), nebo torzo kantáty Zur Zeit des Türken Krieges (1790) jsou jistě jen částí velkých ztrát. Podobný osud bohužel potkal i Brosmannovy teoretické traktáty: De methodo instituendi in cantu, De directione musicae, De regulis Compositionis, Anleitung zu allen Instrumenten a Zeichnungen der Instrumente. Mezi množstvím Brosmannových žáků najdeme skladatele Gottfrieda Riegra (1764 – 1855), který ve svých memoárech vzpomíná na dva roky výuky kontrapunktu v Bílé Vodě (1784 – 85). Této stručné, ale obsažné výuce Riegr vděčí za vše, čeho v hudbě dosáhl. Od něho pochází vzpomínka, že Brosmann nejraději sedával v zahradní besídce a ustavičně komponoval. K tomu se pojí i poněkud kuriózní zpráva d´Evertova, podle které Brosmanna „často našli sedět na zemi a psát noty, protože hudba bylo jeho nejmilejší zábavou“.
     
Cílem organizátorů je proto vracet se  ke kulturním kořenům obce a snažit se o to, aby se krásná hudba vrátila do míst, kde kdysi vznikala.
     
To vše by nebylo možné bez podpory Olomouckého kraje,SMOJ,obce Bílá Voda a místních sponzorů i soukromých osob, kterým patří poděkování.
     
Zvláštní poděkování patří IKV v Bílé Vodě, jehož obyvatelé a pracovníci uklidili kostel po vymalování, aby koncert mohl v tomto krásném chrámě být.