Obraz sv. Jana Nepomuckého z kostela Božího Těla ve farnosti Stará Červená Voda

Autor: Marie Grabarczyková <gonatorie(at)seznam.cz>, Téma: S.Č.Voda, Zdroj: Marie Grabarczyková, Vydáno dne: 06. 06. 2019

cervena_voda.jpgCesta ve čtvrtek 6.6.2019 od fary ve Vidnavě do ateliéru Mgr. art. Jana Bittnera malíře a restaurátora (syn a otec) nám připadala, jak kdybychom si jeli vyzvednout "marnotratného syna". Sv. Jan Nepomucký na obraze už se těšil na návrat do svého kostela Božího Těla ve farnosti Stará Červená Voda. Díky vyjednávání otce Miroslava se všemi zainteresovanými subjekty a na jeho pokyn, jsme já i manželé Kubáňovi na vlastní oči uviděli v ateliéru u pana Bittnera ve Staříči zrestaurovaný obraz (viz. foto níže). Doslova bylo cítit, jak skrze tento obraz se na nás sv Jan Nepomucký dívá z nebe. Obraz je zaplacený a profesionálně odvedená práce pana restaurátora byla poznat na první pohled. 


Práce, které byly naplánované a práce, které byly provedené jsou pro zájemce uvedené pod článkem. Stihli jsme se vrátit s požehnáním tohoto světce na začátek mše svaté. Obraz je nyní na faře ve Vidnavě a čeká na umístění na dřevěný stojan, kde bude vystaven v blízkosti presbytáře, nejen pro farníky Staré Červené Vody. Poprvé při pouti v kostele Božího Těla 23.6.2019 v 10:00 hodin.

Stav díla před restaurováním obrazu sv. Jan Nepomucký (18. století):

Rám obrazu tvoří dřevěná lišta s bohatými řezbami po obvodu rámu. Rám byl rozvolněný, silně narušený působením dřevokazného hmyzu – objevovaly se výletové otvory. Povrch je pojednán křídovou vrstvou se zbytky zlacení, nyní celoplošně natřen zoxidovaným bronzem. Mnohá místa byla vypadaná na dřevěnou podložku, křída rozvolněná působením vlhkosti, práškovitě se uvolňovala. Části dekoru chyběly nebo scházely. Plátno bylo uvolněné, krakelované s vrstvami depozitů a zoxidovaných laků.

Provedený postup při restaurování:

Rám byl očištěn, podle míry poškození asanován proti dřevokaznému a petrifikován. Z přední strany bylo zlacení zbaveno nepůvodní úpravy, zlacení pročištěno. Rám se spojil a doplnil chybějícími části dekoru. Doplnily se podkladní vrstvy pod zlacení a zlacení bylo podle míry poškození restaurováno a nově provedeno. Celek se sjednotil retuší.

 Obraz:

- sejmutí plátna z podrámu
- celoplošný přelep japonským papírem
- vyrovnání barevné vrstvy
- čištění rubu plátna, scelení perforovaného plátna lněnými vlákny pomocí polyamidového prášku
- odstranění ochranného přelepu
- odstranění depozitu, laku, bílých zákalů
- ochranný nátěr (damarový lak 1:6)
- předtmelení scelených perforací
- dubláž na nové plátno
- tmelení, vyrovnávání tmelů
- vypnutí malby na nový / zrestaurovaný profilovaný vypínací podtrám
- ochranný nátěr (damarový lak 1:6)