Za panem Bittnerem malířem a restaurátorem jsme nejeli jen pro obraz sv. Jana Nepomuckého (viz článek výše). V autě jsme měli dva obrazy křížové cesty. Ještě dříve byly pokusy laiků o částečné opravy křížové cesty, ale bez vyjádření církevních, památkových a jiných úřadů. Otec Miroslav ocenil snahu a dobré úmysly, ale v kázání farníky vyzval ke zvláštnímu zpytování svědomí.
„Dělám věci, na které mám a kterým rozumím? Např. v zaměstnání jsem přínosem a svou práci umím? A nemluvím náhodou do věcí, do kterých mi nic není? Někdy méně, znamená více.“Pan Bittner prohlédl oba obrazy křížové cesty. Zpracoval popis díla současného stavu, a zároveň zpracoval návrh na restaurování. Do obou obrazů se pustí v nejbližších dnech a všech 14 obrazů bude zrestaurovaných v řádu měsíců. Otec Miroslav byl spokojen – na restaurování všech obrazů počkáme klidně do vánoc nebo příštích prázdnin. Záleží na panu Bittnerovi, kolik bude mít práce. Následuje popis stavu a návrh na restaurování každého obrazu do poslední maličkosti a práce bude odborně provedena v ateliéru ve Staříči.
Popis díla:
Stav díla před restaurováním, návrh:
Vertikálně orientovaný obdélníkový obraz s půlkruhovým zakončením je namalován olejem na plátěném nosiči. Plátno je vsazeno do nového profilovaných rámů s dřevěnou vložkou. Plochá dřevěná vložka je pouze přelakovaná průhledným lakem, rám je pojednán strojově – imitací metálem.
Plátno obrazu je částečně vypnuto do původního podrámu. Celek je prověšený, lokálně poškozený mechanickými údery, perforacemi. Podrám je bez odskočné lišty, bortí se. Malba je celkově ztmavlá s vrstvami depozitů, ztmavlých lakových úprav a krakelovaná. Ze zadní strany je plátno ztmavlé, se silnými vrstvami depozitů, zbytků omítek atp.
Návrh na restaurování:
Obraz bude vyjmut z ozdobného rámu. Plátno sejmuto z podrámu a přeneseno na pomocnou desku. Celek na základě sondážního průzkumu zbaven vrstev depozitů a zoxidovaných laků na originál. Malba bude vyrovnána, krakeláž sežehlena, perforace sceleny lněnými vlákny, úbytky vytmeleny a vyrovnány. Celek bude vypnut do nového klínového podrámu s odskočnou lištou, vyretušován a opatřen ochranným damarovým lakem s příměsí včelího vosku.
Dřevěná vložka bude z rámu vyjmuta, odmaštěna, pojednána příslušnými podklady a pozlacena imitací – metálem. Vložka bude následně přizpůsobena patinou profilovanému rámu, celek sestaven, do rámu vložen obraz.